RBA päätti runkosarjan voitolla

RBA – TU 9 – 7 (3-3)(6-4)

RBA:n tekemä otteluraportti

Kauden viimeiseen runkosarjan otteluun RBA lähti ilman paineita, kun sijoitus oli jo selvä. Toki voitosta lähdetään aina pelaamaan, ja olisihan voitolla mahdollisuus vielä vaikuttaa muiden joukkueiden lopullisiin sijoituksiin. Vielä pari tuntia ennen peliä ei paljoa pisteitä kannattanut budjetoida, kun näytti pelaajia olevan tulossa hädin tuskin kentällinen. Onneksi kuitenkin saimme melkein kaksi kentällistä paikalle, joten osin puolikuntoisillakin miehillä oli mahdollisuus saada kunnon peli aikaan. Ennen peliä kopissa päätettiin lähteä normaalia passiivisemmalla taktiikalla liikkeelle osin juuri edellä mainitusta puolikuntoisuudestakin johtuen. Ja niinhän siinä kävi, että ehkä hieman yllättäenkin saimme numeroin 9-7 kaadettua Toppilan, joka on meille ollut voittamaton viime vuodet.

Ottelun alku ei luvannut kovinkaan hyvää, kun jo reilun minuutin jälkeen jouduimme alivoimalle. Pelätyn takaiskun sijaan joukkueen henki nousi huomattavasti, kun teimme rangaistuksen aikana itse ottelun avausmaalin. Siitä peli jatkui varsin tasaisena ja saimme pallon tekemään työtä huomattavasti enemmän moneen viime peliin verrattuna. Omassa päädyssä olimme kyllä ajoittain aika paineessa, mutta maaliin asti pallo ei päässyt. Ajassa 11.31 menimme sitten jo kahden maalin johtoon ja mieli oli korkealla, vaikka tiedettiinkin vastustajan olevan sitkeä ja heillä olevan tavallaan pakkovoiton paikka. Niinhän siinä sitten kävi, että vieraat tasoittivat parilla suhteellisen nopeasti tehdyllä osumalla ennen 20 minuutin täyttymistä. Vaikka vielä kerran menimme johtoonkin, taukoa vietettiin tasanumeroissa 3-3.

Toinen jakso alkoi sikäli samalla tavalla kuin ensimmäinenkin, että menimme alle kolmessa minuutissa johtoon, mutta tällä kertaa jäähyn saimme vasta sen jälkeen. Tällä kertaa sitten Toppila rankaisi siitä tasoittaen pelin. Tämä päivä oli niitä, jolloin todellakaan ei kannattanut viettää aikaa jäähyboksissa, kun pelikellon näyttäessä 34.13 vieraat menivät ensimmäisen kerran ottelussa johtoon jälleen kerran ylivoimalla. Pari minuuttia siitä oli meidän vuoromme hyödyntää rangaistus, joten taas oltiin tasatilanteessa, nyt 5-5. Seuraavat neljä maalia pelissä tehtiin taas vuoron perään niin, että me ensin ja TU perässä, joten pelikellon näyttäessä 48.37 oltiin tasoissa 7-7. Ja tietenkin tuo viimeinen tasoitus oli taas tehty meidän pelaajan purressa mailan päätä väärässä aitiossa. Tiedossa siis oli, että Toppila tarvitsisi voiton ohittaakseen sarjataulukossa TopTeamin, joten varmistellen he eivät varmasti loppua pelaisi. Niinpä melkein heti aloituksen jälkeen he unohtivat Jumin maalille aivan vapaaksi ja vain 19 sekuntia edellisestä menimme vielä kerran johtoon. Lopussa vieraat ottivat luonnollisesti maalivahdin pois, ja me pääsimme tekemään loppunumerot 9-7 tyhjiin.

Meillehän ottelussa ei ollut oikeastaan muuta roolia kuin kiusanteko, mikä jo aiemmin mainitusti tuntui heikolta, kun pelaajia tuntui olevan varsin vähän tulossa paikalle. Tunne oli vahva senkin takia, että vastustajalla oli panosta ja he ovat olleet meille erittäin hankala vastustaja viime vuosien aikana. Jonkun kerran olemme menettäneet varsin selvänkin johtoaseman. Pelissä onnistuimme saamaan aika paljolti pallon tekemään töitä, mikä sai pelin rytmin tuntumaan nopealta, vaikka luistelua oli varmasti vähemmän kuin monesti aiemmin kaudella. Olisiko sitten pysynyt ajatus paremmin mukana, en tiedä. Omassa päässä sen sijaan oli tavallista enemmänkin pientä neppailua, mistä tuli pahoja tilanteita ja muutama maalikin. Ahtaista paikoista pitää varsinkin alivoimalla vain nöyrästi purkaa voimalla palloa mieluummin kuin antaa vastustajalle mahdollisuus maalitilanteeseen. Ja ennen muuta omasta päästä pitää lähteä liikkeelle mahdollisuuksien mukaan helpolla nopealla syötöllä. Hyökkäyspäässä oli edelleen havaittavissa aika paljon paikkojen tuhlailua, mutta silti olimme myös terävämpiä kuin parissa edellisessä ottelussa ehkä siksikin, että emme etsineet aivan niin pitkään sitä ”varmaa” paikkaa. Toki Toppilan puolustustapakin on hieman avoimempi kuin TopTeamilla ja RB Oululla, mikä antoi mahdollisuuden saada tilanteita.

Sarjasijoitus ei meillä siis muuttunut tämän pelin seurauksena yhtään mihinkään. Pelit kuitenkin jatkuvat, kun alueella tehtiin vielä valtakunnalisten play-offien ulkopuolelle jääneille joukkueille mahdollisuus vielä pelata alueen lopputurnaukseen pääsystä siksikin, ettei kausi lopu turhankin lyhyeen. Jatkuvathan joukkueilla vielä omat jäävuorotkin. Toki näissä jatko-otteluissa voidaan joutua vielä miettimään jatko-ohjelmaa riippuen siitä, miten joukkueet jatkavat SM-finaalia kohti.

AKu